کد مطلب:62449 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:287

برنامه ریزی











برنامه ریزی از اركان مدیریت و از جمله وظایف اصلی مدیران است، و نقشی اساسی در موفقیت و پیشرفت سازمان ها دارد. ضرورت برنامه ریزی قبل از هر گونه اقدام و اهمیت ویژه آن مساله ای عقلی است، و تبیین و استدلال چندانی نیاز ندارد؛ و روشن است كه اقدام به هر كار، بدون بررسی جوانب مختلف آن و قبل از برنامه ریزی لازم، بیانگر نقصان عقل و یا عدم بهره گیری مناسب از این نعمت بزرگ الهی است و پیروزی و موفقیت در كار را ارزانی انسان نخواهد كرد.

حضرت علی علیه السلام عقلی بودن مساله برنامه ریزی را مورد تاكید قرار داده و می فرماید: ادل شیء علی غزاره العقل حسن التدبیر؛[1] بهترین دلیل بر كمال عقل، خوب برنامه ریزی كردن است.

در برخی روایات نقل شده از امام علی علیه السلام به بعضی از آثار مثبت برنامه ریزی كردن است.

در برخی روایات نقل شده از امام علی علیه السلام به بعضی از آثار مثبت برنامه ریزی اشاره شده است. مانند: جلوگیری از اشتباه، افزایش بهره وری، مقابله با تهدیدات، كمك به تصمیم گیری اثر بخش، ایجاد آرامش درونی، كمك به حل مشكلات سازمان و مصونیت از پشیمانی.

البته باید توجه داشت كه صرف برنامه ریزی، موجب موفقیت سازمان نمی شود؛ بلكه برنامه ای می تواند مقدمات موفقیت و پیشرفت سازمان را فراهم كند اصولی، منطقی و متناسب با امكانات و شرایط سازمان طراحی شده باشد. برنامه ریزی غیر اصولی و نا متناسب، نه تنها كمكی به پیشرفت سازمان نمی كند، چه بسا باعث شكست، ناكامی و حتی فرو پاشی سازمان شود.

امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید:

سوی التدبیر، سبب التدمیر؛[2] برنامه ریزی كردن، موجب هلاك و فرو پاشی است.









    1. آمدی، عبدالواحد، عزرالحكم و دررالكلم، حدیث 3151.
    2. همان، حدیث 5571.